Warsztaty Fotografii Portretowej

10.02.2015 15:50

WARSZTATY FOTOGRAFII PORTRETOWEJ

- program -

Data: 21-22 marca 2015 r.

Miejsce - Hotel Diadem -  http://www.hoteldiadem.pl

Mapa - https://www.google.pl/maps/@53.5798605,17.5153273,15z

 

SOBOTA 21-03-2015

Godz. 800 - 1000 - przyjazd uczestnik├│w.

Godz.┬á1000 - 1100 – spotkanie zapoznawcze oraz om├│wienie warsztat├│w, przy kawie i cie┼Ťcie.

 

Godz. 1100 - 1230
1. Portret z wykorzystaniem ┼Ťwiat┼éa zastanego oraz mieszanie ┼Ťwiate┼é – TEORIA I OM├ôWIENIE

- o┼Ťwietlenie sztuczne a zastane (okna)
- inteligentne mieszanie ┼Ťwiate┼é
- budowanie nastroju
- ustawienie modelki z wykorzystaniem najlepszego ┼Ťwiat┼éa

 

Godz. 1230 - 1400

2. Portret w studio – TEORIA I OM├ôWIENIE

- ustawienie o┼Ťwietlenia studyjnego

- ┼Ťwiat┼éo mi─Ökkie

- ┼Ťwiat┼éo twarde
- o┼Ťwietlenie w─ůskie a o┼Ťwietlenie szerokie
- ┼Ťwiat┼éo kontrowe

Godz. 1400 - 1500OBIAD

Godz. 1500 - 1900
Praca z modelkami na obu planach fotograficznych jednocze┼Ťnie.
Dwie grupy wymiennie z opiek─ů prowadz─ůcego.
Trzy modelki do dyspozycji.

 

Godz. 1900KOLACJA

Godz. 2000 - 2100 – Portret malowany ┼Ťwiat┼éem (dla ch─Ötnych).

 

NIEDZIELA 22-03-2015

 

Godz. 900 - ┼Ťniadanie
Godz. 1000 - 1400 oraz 1500 - 1700 – nasz przyjaciel PHOTOSHOP – inteligentna obr├│bka portretu.

 

Godz. 1400 - OBIAD

Godz. 1700 - zakończenie warsztatów (niestety).

 

Warsztaty odbywa─ç si─Ö b─Öd─ů w pi─Öknym, malowniczym miejscu jakim jest Hotel Diadem.
http://www.hoteldiadem.pl/

Prowadz─ůcy warsztaty – Stefan Olszak – fotograf i za┼éo┼╝yciel warsztat├│w Fabryka Fotografii
Od wielu lat prowadz─ůcy warsztaty Fabryka Fotografii
Uczestnik warsztat├│w Adama Trzcionki (dwa razy), Tomka Pluszczyka i innych mniej znanych :)

 

Zapewniamy trzy modelki i kilka stylizacji oraz obecno┼Ť─ç wiza┼╝ystki i fryzjerki.
Wszystkie zdj─Öcia z warsztat├│w uczestnicy maj─ů prawo publikowa─ç bez ogranicze┼ä (z wy┼é─ůczeniem cel├│w komercyjnych).

Udost─Öpnione b─Ödzie r├│wnie┼╝ stanowisko do obr├│bki (windows 7) z monitorem NEC SV272 i tabletem graficznym oraz oprogramowaniem CaptureOne 8, Bridge, PS CC 2014, ACR, LR 5, Color Efex Pro 4, Analog Efex Pro 2, Dfine 2, HDR Efex Pro 2, Silver Efex Pro 2, Viveza 2, Topaz Labs.

Je┼Ťli kto┼Ť b─Ödzie mia┼é ┼╝yczenie to na warsztatach b─Ödzie mo┼╝liwo┼Ť─ç skalibrowania monitora, kt├│ry ze sob─ů przywiezie uczestnik (warunkiem jest, ┼╝e b─Ödzie to monitor przystosowany do kalibracji; NEC lub EIZO).
Innych nie warto kalibrowa─ç o czym opowiem r├│wnie┼╝ na warsztatach.

 

Do dyspozycji uczestnik├│w b─Ödzie nowo┼Ť─ç na rynku lampa pier┼Ťcieniowa - Quantuum Quadralite Rx400 Ringflash

B─Ödzie r├│wnie┼╝ zestaw do portretu - nikon D750 + Nikkor 85 mm f/1.4G


Podczas pobytu wszyscy uczestnicy b─Öd─ů mogli do woli korzysta─ç z ca┼éego kompleksu Hotelu Diadem; basen, sauna, jacuzzi itp. - http://www.hoteldiadem.pl/

 

Zg┼éoszenia prosz─Ö przesy┼éa─ç na formularzu wraz z wp┼éat─ů zaliczki w wysoko┼Ťci 200 pln na podane konto:

09 1950 0001 2006 0196 1360 0003 Stefan Olszak
Pozosta┼é─ů cz─Ö┼Ť─ç nale┼╝y wp┼éaci─ç najp├│┼║niej do 13 marca 2015 r.
Formularz zg┼éoszeniowy – www.stefanolszak.pl/formularz.doc┬álub PDF www.stefanolszak.pl/formularz.pdf

regulamin warsztat├│w – www.stefanolszak.pl/regulamin.pdf
Ilo┼Ť─ç miejsc ograniczona (15), decyduje kolejno┼Ť─ç zg┼éosze┼ä.


Koszt warsztatów to 399 zł brutto. Na życzenie uczestników wystawiamy faktury Vat.
W cenie jest:
1. zakwaterowanie; pok├│j 2-3 osobowy + swobodny dost─Öp do basenu, sauny i jacuzzi.
2. wy┼╝ywienie: obiad i kolacja w sobot─Ö i ┼Ťniadanie i obiad w niedziel─Ö.
3. warsztaty.

 

warsztaty-fotografii-portretowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


B&W

29.11.2014 09:23

 

CZARNO-BIA┼üE... wydaje si─Ö, ┼╝e sprawa jest prosta. Zdj─Öcie B&W, to tylko kwestia decyzji fotografa. W┼éa┼Ťnie... to kwestia decyzji. Niestety ta decyzja nie jest tak prosta jakby si─Ö mog┼éo wydawa─ç. Trzeba , po pierwsze uzna─ç czy dane zdj─Öcia nadaje si─Ö do desaturacji, co cz─Östo jest du┼╝ym problemem, bo zazwyczaj dobra fotografia broni si─Ö w wersji kolorowej jak i w szaro┼Ťciach. Czasem si─Ö zdarza, ┼╝e kolor jest tak wa┼╝ny, tak jak w poprzednim ─çwiczeniu, ┼╝e zdj─Öcie musi pozosta─ç w wersji kolorowej (na marginesie czer┼ä i biel oraz szaro┼Ťci to te┼╝ kolory).

Jednak je┼Ťli ju┼╝ zdecydujemy, ┼╝e chcemy by zdj─Öcie by┼éo czarno-bia┼ée, to pozostaje jeszcze sprawa zamiany kolor├│w. Tak zamiany. Musimy zamieni─ç ka┼╝dy kolor na szaro┼Ťci/czernie/biele. Czy czerwony ma by─ç jasny czy ciemny, bia┼éy, czarny? Czy niebieski ma by─ç jasny czy ciemny, bia┼éy czarny? itp. Najprostrze, automatyczne metody desaturacji nie pozwalaj─ů nam na ingerencje w ten proces, ale ju┼╝ proste dodanie w PS warstwy "czarno-bia┼éy" sprawia, ┼╝e dostajemy do dyspozycji palet─Ö narz─Ödzi pozwalaj─ůcych na swobodne desaturowanie z pe┼én─ů nasz─ů kontrol─ů.

Sprawia to, ┼╝e to samo zdj─Öcie mo┼╝e by─ç w nastu wersja B&W.

 

Starajmy si─Ö ten proces przeprowadza─ç ┼Ťwiadomie. Da nam to wiele satysfakcji ale te┼╝ sprawi, ┼╝e nasze fotografie b─Öd─ů wygl─ůda┼éy wyj─ůtkowo. Da nam to te┼╝ lekcje tego jak r├│┼╝ne zamiany wp┼éywaj─ů na wygl─ůd i przes┼éanie naszego zdj─Öcia. Jak mo┼╝emy pewne elementy uwypukli─ç a inne ukry─ç.

 

Ps. ┼╗e nie wspomn─Ö o jednym z najlepszych program├│w do zdj─Ö─ç czarno-bia┼éych, kt├│ry nie do┼Ť─ç, ┼╝e daje pe┼én─ů kontrol─Ö podczas desaturacji, to jeszcze ma kilka dodatkowych narz─Ödzi wspomagajacych, uatrakcyjniaj─ůcych oraz wp┼éywajacych na finalny rezultat.

b-w

 

D3S9321-925-jpg


Czerwony

17.11.2014 10:42

Kolejny temat warsztat├│w, to r├│wnie┼╝ element dobrego zdj─Öcia - KOLOR. To tak┼╝e sk┼éadowa j─Özyka fotografii, o kt├│rym w przysz┼éo┼Ťci wi─Öcej.
Poniewa┼╝ kolor na zdj─Öciu to do┼Ť─ç du┼╝y problem i dyskusje na temat wy┼╝szo┼Ťci fotografii czarno-bia┼éej nad kolorow─ů i odwrotnie nie przemin─ů pewnie nigdy i ilu fotograf├│w tyle opinii.
Ale nie tym chcemy si─Ö teraz zajmowa─ç.
Tym razem tematem jest - CZERWONY.
Ka┼╝dy kolor ma swoje przes┼éanie, swoj─ů si┼é─Ö lub wr─Öcz jej brak. Przybli┼╝a lub oddala czy nawet przywo┼éuje wspomnienia (to do┼Ť─ç osobiste odczucia fotografa).
Trzeba mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç wizualnego znaczenia koloru i wynikaj─ůcego z tego oddzia┼éywania na inne elementy dobrej kompozycji.
Czerwony, to najsilniejszy kolor. To kolor, kt├│ry "przybli┼╝a". Zauwa┼╝cie, ┼╝e tak wa┼╝ny znak jak STOP jest w kolorze czerwonym. Zauwa┼╝alny jest z daleka.
Gdyby┼Ťmy zrobili eksperyment i w tej samej odleg┼éo┼Ťci postawili znak STOP w kolorze czerwonym i niebieskim, to wi─Ökszo┼Ť─ç by stwierdzi┼éa, ┼╝e czerwony stoi bli┼╝ej.
Czerwie┼ä kojarzy si─Ö r├│wnie┼╝ z mi┼éo┼Ťci─ů i nami─Ötno┼Ťci─ů. Czerwony pobudza, ekscytuje i motywuje. Ale np kombatantowi wojennemu ten sam czerwony mo┼╝e si─Ö kojarzy─ç ze ┼Ťmierci─ů przyjaciela.

Zauwa┼╝cie, ┼╝e na wstawionym zdj─Öciu zdecydowanie wi─Öcej powierzchniowo jest koloru niebieskiego a mimo to czerwony o sobie mocno przypomina . Szczeg├│lnie to fajnie wida─ç na miniaturce fotografii.

 

czerwony


Krzywa "S"

17.11.2014 09:58

Kolejny wpis dotyczy jednego z podstawowych zagadnie┼ä a mianowicie kompozycji zdj─Öcia. Jak wiemy na poprawn─ů kompozycj─Ö sk┼éada si─Ö wiele czynnik├│w takich jak mocne punkty, z┼éoty podzia┼é, tr├│jpodzia┼é, ale te┼╝ tzw elementy dobrego zdj─Öcia. Jednym z tych element├│w s─ů figury wpisane w spos├│b bezpo┼Ťredni lub zawoalowany w fotografi─Ö. Jedn─ů z takich figur jest krzywa "S". Dzi─Öki niej ┼éatwo jest sprawi─ç, ┼╝e nawet prosta kompozycja, wr─Öcz minimalistyczna potrafi ┼╝y─ç.

Krzywa ta prowadzi "ogl─ůdacza" po fotografii nie pozwalaj─ůc mu si─Ö znudzi─ç a jednocze┼Ťnie przenosi ci─Ö┼╝ar z prawej na lew─ů, z g├│ry na d├│┼é sprawiaj─ůc, ┼╝e kompozycja jest wywa┼╝ona.

Warto si─Ö przyjrze─ç temu elementowi dobrego zdj─Öcia i korzysta─ç z niego.

To nie musi by─ç zawsze co┼Ť oczywistego jak wstawione przeze mnie zdj─Öcie, ale r├│wnie┼╝ ukryta "eska" np w uk┼éadzie r─ůk modelki w ciasnym portrecie, w rytmie, kt├│ry gdzie┼Ť w tle naszego zdj─Öcia "pracuje" na atrakcyjno┼Ť─ç kompozycji, itp.

 
krzywa-s


Nikon D4s v D3s - subiektywne por├│wnanie

03.04.2014 15:53

D4s-nikon

 

D4s v D3s - cz─Ö┼Ť─ç I
Stefan Olszak

wst─Öp – subiektywne macanko
Nim zacznę o D4s dwa słowa o sobie. Ale nie by się chwalić tylko zbudować punkt odniesienia.
Od 2009 roku pracuj─Ö na nikonie D3s (wcze┼Ťniej inne) i zrobi┼éem nim 250 000 zdj─Ö─ç. Obmaca┼éem go dok┼éadnie i u┼╝ytkowa┼éem w r├│┼╝nych warunkach zar├│wno pogodowych, uwierzcie od deszczu po ┼Ťnie┼╝yce, jak i przy ┼Ťlubach, sesjach studyjnych i wszelkich innych. Znam ten aparat bardzo dobrze i dlatego pozwalam sobie na por├│wnanie do jego nast─Öpcy, kt├│rym jest D4s.
Pamiętajmy, że nie jestem laboratoryjnym testerem sprzętu a raczej patrzę okiem użytkownika i z tego punktu będę oceniał aparat, i że to będzie całkowicie moja subiektywna opinia.

Przyznam, ┼╝e pierwsze wra┼╝enia po wyj─Öciu z pude┼éka s─ů bardzo pozytywne. Aparat ma przyjemn─ů w dotyku faktur─Ö. Sprawia wra┼╝enie stabilniej le┼╝─ůcego w d┼éoni i l┼╝ejszego. Faktycznie wg specyfikacji jest l┼╝ejszy od D3s ale nie wiem czy to zas┼éuga wy┼é─ůcznie wagi czy r├│wnie┼╝ subiektywnego odczucia wywieranego w┼éa┼Ťnie przez inn─ů w dotyku faktur─Ö i wi─Öksze zaokr─ůglenia. O tym nie wspomnia┼éem, ale body ma mniej ostrych kraw─Ödzi i bli┼╝ej mu wygl─ůdem do canon├│w ni┼╝ do poprzednich, kanciastych nikon├│w. Uznaj─Ö to za zalet─Ö, bo D4s zrobi┼é si─Ö bardziej kompaktowy.... je┼Ťli w przypadku body z wbudowanym gripem mo┼╝na si─Ö pokusi─ç o takie stwierdzenie.
Daje si─Ö te┼╝ odczu─ç minimalnie g┼é─Öbszy uchwyt poziomy. Pionowy natomiast ju┼╝ jest podobnie skonstruowany jak w D3s i palec serdeczny i ma┼éy s─ů na p┼éytszej cz─Ö┼Ťci uchwytu sprawiaj─ůc, ┼╝e ca┼éo┼Ť─ç spoczywa g┼é├│wnie na palcu ┼Ťrodkowym. Jednak tu nast─ůpi┼éa du┼╝a poprawa, bo wi─Öksza ni┼╝ w D3s cz─Ö┼Ť─ç jest ogumowana i nawet kr├│tkie trzymanie jest wygodniejsze. Mam nadziej─Ö, ┼╝e przy d┼éu┼╝szym u┼╝ytkowaniu w pionie b─Ödzie du┼╝o mniej odczuwalne zm─Öczenie tego palca. W D3s potrafi┼éo mi to doskwiera─ç.
Poza tym przy pionowym uchwycie mamy dodatkowy kawa┼éek gumy, swego rodzaju wypustk─Ö na tylnej ┼Ťciance, na kt├│rej ┼Ťwietnie si─Ö trzyma kciuk. To dodatkowe rozwi─ůzanie poprawia pewno┼Ť─ç chwytu.

Guziczki – czyli dalszy ci─ůg macanka.
Drobne zmiany w guzikologii przy przesiadce z D3s nie sprawiaj─ů ┼╝adnych k┼éopot├│w w opanowaniu obs┼éugi. Nikon tym razem nie wystawi┼é cierpliwo┼Ťci u┼╝ytkownik├│w na pr├│b─Ö tak jak zrobi┼é to w lampie SB-910 zamieniaj─ůc miejscami przyciski w por├│wnaniu z SB-900. Maj─ůc obie trzeba zawsze si─Ö zastanowi─ç co chcemy prze┼é─ůczy─ç. Podobnie jak w windowsie przeniesienie ikony „poka┼╝ pulpit” z lewej na praw─ů stron─Ö.... bez komentarza :). A wracaj─ůc do aparatu, wszystko mamy na „swoim” miejscu. Do┼éo┼╝ony d┼╝ojstik dla chwytu pionowego, to pi─Ökny uk┼éon w stron─Ö fotograf├│w, kt├│rzy o tym g┼éo┼Ťno na forach m├│wili.
Dla u┼╝ytkownika D3s D4s nie ma tajemnic. Kilka nowych pozycji w menu, kt├│re s─ů zrozumia┼ée, nowy spos├│b prze┼é─ůczania trybu pola AF wg mnie wygodniejszy. Mo┼╝na to zrobi─ç bez odrywania oka od wizjera; na mat├│wce mamy graficznie wszystkie zmiany wy┼Ťwietlane a na dolnym pasku w wizjerze dodatkowo pojawiaj─ů si─Ö opisy te same co na g├│rnym wy┼Ťwietlaczu. Brawo!

Och... co by zmieni─ç.
Wady... a i owszem s─ů. Pierwsza, kt├│ra podnosi koszty zakupu to karty XQD... nie wiem i nie rozumiem po co? Je┼Ťli mamy si─Ö zabawi─ç w proroka, to albo od modelu D5 albo nast─Öpnych nikon si─Ö wycofa z tego „wynalazku”. Ca┼ée szcz─Ö┼Ťcie, ┼╝e mo┼╝na ustawi─ç, kt├│ry ze slot├│w kart jest pierwszy a kt├│ry dodatkowy i dzi─Öki temu ograniczy─ç zakup kart XQD do minimum czyni─ůc slot XQD dodatkowym (dla przepe┼énie┼ä czy czasem dla duplikatu).
Pasek jest taki sam, czyli tak samo kiepski jak u wszystkich nikon├│w. Nie ma co si─Ö rozwodzi─ç tylko kupi─ç co┼Ť w┼éa┼Ťciwego.



Na chwil─Ö pisania por├│wnania objawi┼éa si─Ö wada wieku dzieci─Öcego D4s. Wy┼Ťwietlaj─ůc zdj─Öcie na monitorze aparatu i w┼é─ůczaj─ůc prze┼Ťwietlenia na ekranie pulsuj─ů miejsca prze┼Ťwietlone ale r├│wnie┼╝ ca┼éy obraz pulsuje ocieplaj─ůc si─Ö na chwil─Ö. Tak jakby si─Ö zmienia┼éa temperatura barwowa. Nawet jak na zdj─Öciu nie ma miejsc przepalonych to i tak pulsowanie ociepleniem ma miejsce.
Problem został przeze mnie zgłoszony do nikona a oni z kolei przekazali go do centrali.
Na szcz─Ö┼Ťcie potwierdzili wad─Ö i mam nadziej─Ö, ┼╝e zostanie ona szybko usuni─Öta.
Oto informacja z serwisu:
„Sprawdzili┼Ťmy to dok┼éadnie i rzeczywi┼Ťcie, miganie wyst─Öpuje. Nie jest to nawet kwestia ocieplenia barw, b─ůd┼║ zmiana temperatury barwowej zdj─Öcia. Wygl─ůda to raczej jakby aparat skaka┼é miedzy jakimi┼Ť dwoma ustawieniami "Picture Control" wzgl─Ödem nasycenia kolor├│w. Sprawa zostaje przez nas zaroportowana do poprawienia. Nie mamy jednak mo┼╝liwo┼Ťci powiedzenia kiedy ewentualna aktualizacja mog┼éaby by─ç wydana.”
Czyli ju┼╝ na starcie aparat wymaga poprawek.

D4s-D3s-nikon-ladowarka-stefanolszak

 

A skoro jeste┼Ťmy przy rozpakowywaniu, to zrobi┼éem wielkie oczy patrz─ůc na kolor ┼éadowarki... taka szara i wygl─ůdaj─ůca szalenie tandetnie jak z czas├│w PRL-u :)
Poza tym bateria do D4s ma styki z innej strony ni┼╝ bateria do D3s i wymaga to posiadania dw├│ch ┼éadowarek... a mia┼éem nadziej─Ö, ┼╝e wystarczy jedna, tym bardziej, ┼╝e to strasznie du┼╝e „klocki”.


W drugiej cz─Ö┼Ťci por├│wnania zajmiemy si─Ö ju┼╝ zdj─Öciami... obiecuj─Ö.

Autor: Stefan Olszak


Fotomonta┼╝

29.12.2013 09:26

Wielu uwa┼╝a, ┼╝e dopiero pojawienie si─Ö fotoszopa sprawi┼éo, ┼╝e fotografia daj─ůc si─Ö w ┼éatwy spos├│b edytowa─ç sta┼éa si─Ö manipulowana. ┼╗e coraz mniej prawdy na zdj─Öciach a wi─Öcej kreatywno┼Ťci i pomys┼éowo┼Ťci fotografa, grafika.

 

Oczekuje si─Ö, ┼╝e fotografia powinna by─ç 100% odzwierciedleniem tego co widzimy, by─ç prawdziwa, autentyczna, przenosi─ç na b┼éon─Ö/matryc─Ö kompletny obraz z rzeczywisto┼Ťci... a niby dlaczego? Dlaczego od czasu piktorializmu fotograf nie mo┼╝e „tworzy─ç” fotografii?

 

My┼Ťl─Ö, ┼╝e to bardzo z┼éo┼╝ona sprawa jest i jak d┼éugo fotografia b─Ödzie w naszym ┼╝yciu tak d┼éugo b─Ödziemy mieli do czynienia z r├│┼╝nymi obozami wyznawc├│w innego rozumienia fotografii. Cho─ç w sumie to fascynuj─ůce...


┼╗eby troch─Ö usprawiedliwi─ç Photoshopa zapraszam do lektury fotografii z 1858 r. autorstwa Camille Silvy pt. River Scene.
Fotogram przedstawia z pozoru realistyczny widok.. z pozoru, bo tak naprawd─Ö jest to fotomonta┼╝; chmury zosta┼éy dodane, jasna cz─Ö┼Ť─ç nieba ┼é─ůcz─ůca horyzont r├│wnie┼╝ zosta┼éa przeniesiona z innego zdj─Öcia, cz─Ö┼Ť─ç li┼Ťci i ga┼é─Özi na drzewach w centrum kadru zosta┼éa domalowana. Dodatkowo osoby na zdj─Öciu to staty┼Ťci a zdj─Öcie wykona┼é asystent o nazwisku F.Moustard (Franek Musztarda).
.... i co Wy na to?

 

Źródło fotografii
 

Stefan Olszak


Warsztaty, Porady, Sztuczki.... czyli jak sobie ułatwić fotografowanie

21.11.2013 14:33

Dyfuzor na lamp─Ö wbudowan─ů

17.05.2013 14:42

Dzisiejsze warsztaty kieruj─Ö do wszystkich, kt├│rzy w swoich aparatach maj─ů lamp─Ö wbudowan─ů, czyli raczej do wi─Ökszo┼Ťci.
Lampa ta, kto mnie zna to wie, ┼╝e w moim mniemaniu jest to „samo z┼éo” :).
Oczywi┼Ťcie umiej─Ötnie wykorzystana mo┼╝e by─ç przydatna.

Dzisiaj pokażę jak w łatwy i tani sposób zrobić dyfuzor na tę lampę.
Dyfuzor, kt├│ry mo┼╝e znacznie poprawi─ç jako┼Ť─ç zdj─Ö─ç robionych z wykorzystaniem tej┼╝e lampy.

 

lampa1-s

 

Czego potrzebujemy?

- Aparat z lamp─ů wbudowan─ů :)
- Zimna kawa z „Biedronki”

- No┼╝yczki

Kaw─Ö wg uznania wypijamy, cz─Östujemy lub wylewamy.

Z kubka po kawie (wcze┼Ťniej umytego) zdejmujemy foli─Ö z nadrukiem i wycinamy nasz dyfuzor.
Odsyłam do zdjęć.

lampa2-slampa3-s

 

 

Musimy wyci─ů─ç pasek o szeroko┼Ťci sanek na lamp─Ö zewn─Ötrzn─ů by m├│c stabilnie zamocowa─ç dyfuzor.
Je┼Ťli si─Ö dobrze przy┼éo┼╝ymy, to uda si─Ö to nam za pierwszym razem.
Po wyci─Öciu paska odcinamy po jego obu stronach podobnej szeroko┼Ťci wn─Öki w kt├│re wsun─ů si─Ö uchwyty lampy wbudowanej.
Mo┼╝emy r├│wnie┼╝ pozosta┼éa cze┼Ť─ç lekko skr├│ci─ç.
I gotowe.

lampa4-slampa5-slampa6-slampa7-s

 

Taki dyfuzor doskonale zmi─Ökcza ┼Ťwiat┼éo poprawiaj─ůc o┼Ťwietlenie generowane przez lamp─Ö wbudowan─ů. Oczywi┼Ťcie dyfuzor rozpraszaj─ůc b┼éysk znacznie zmniejsza jego moc. Trzeba o tym pami─Öta─ç, bo na pewno ograniczy zasi─Ög takiej lampy. Trzeba organoleptycznie sprawdzi─ç w czym si─Ö sprawdzi a w czym nie.
Czasem u┼╝ywaj─ůc TTL warto zwi─Ökszy─ç moc b┼éysku dodaj─ůc 1 EV (lub inn─ů warto┼Ť─ç wg uznania i potrzeb).

W przypadku nikona lampa wbudowana może służyć jako MASTER w systemie CLS.
W├│wczas te┼╝ nie chc─ůc by za mocno o┼Ťwietla┼éa fotografowan─ů scene mo┼╝emy zastosowa─ç dyfuzor zmniejszaj─ůc tym samym moc lampy jednocze┼Ťnie nie pozbawiaj─ůc si─Ö sterowania innymi lampami w systemie CLS.

Na koniec przykładowe dwa zdjęcia:
1. lampa bezpo┼Ťrednio u┼╝yta (TTL). Wida─ç po cieniach, ┼╝e ┼Ťwiat┼éo jest bardzo twarde i mocno maleje wraz z odleg┼éo┼Ťci─ů.

lampa8-s

 

 

2. lampa z dyfuzorem (TTL). Cienie znacznie bardziej mi─Ökkie i ┼Ťwiat┼éo du┼╝o r├│wniej roz┼éo┼╝one w ca┼éym kadrze.

 

lampa9-s

 

z pozdrowieniami
Stefan Olszak


fotografowanie nocne - rejestracja "ruchu" gwiazd

17.01.2013 08:58

fotografowanie-gwiazd

 

Parametry fotografii: Czas 24 minuty, przysłona f/5.6, ISO 200, ogniskowa 14 mm (FF)

 

Temat kolejnych warsztat├│w to fotografia dla cierpliwych. Poprzednio pisa┼éem o technice dla odwa┼╝nych dzisiaj co┼Ť spokojniejszego... i to dos┼éownie.
Nie b─Öd─Ö si─Ö rozwodzi┼é na temat tego czy Ziemia kr─ů┼╝y wok├│┼é S┼éo┼äca czy odwrotnie. Ju┼╝ inni si─Ö tym zajmowali, jak Kopernik (kt├│ra by┼éa kobiet─ů). Dla nas fotograf├│w, kt├│rzy zamierzamy podj─ů─ç dzisiejszy temat, to niebo si─Ö b─Ödzie obraca┼éo.... :)
Chc─Ö Was nam├│wi─ç na podj─Öcie pr├│by sfotografowania ruchu gwiazd (skr├│t my┼Ťlowy). To wbrew pozorom nie jest takie trudne a efekty s─ů wyj─ůtkowe. Nie wspomn─Ö o relaksie jaki sobie mo┼╝na t─ů technik─ů zafundowa─ç.
Oczywi┼Ťcie wykonanie takich zdj─Ö─ç jest mo┼╝liwe wy┼é─ůcznie noc─ů. Dlatego warto ju┼╝ za dania przygotowa─ç si─Ö do przedsi─Öwzi─Öcia. Koniecznie trzeba wybra─ç w┼éa┼Ťciwe miejsce. Miejsce z dala od miejskich ┼Ťwiate┼é czy ┼Ťwiat┼éem aut. Wa┼╝ne te┼╝ by pod┼éo┼╝e ,na kt├│rym ustawimy statyw by┼éo stabilne. Odradzam pomosty itp. konstrukcje, kt├│re mog─ů nawet w minimalnym stopniu si─Ö „porusza─ç”. B─Ödzie to mia┼éo nie ma┼éy wp┼éyw na powodzenie naszej misji.
We┼║my r├│wnie┼╝ pod uwag─Ö by z wybranego miejsca mie─ç widok na ca┼ée niebo. By drzewa czy inne elementy nie przes┼éania┼éy nam dost─Öpu. Oczywi┼Ťcie jako fotografowie zadbajmy r├│wnie┼╝ o kompozycje kadru. Pomy┼Ťlmy czy chcemy mie─ç zdj─Öcie wy┼é─ůcznie „obracaj─ůcego” si─Ö nieba? Czy chcemy doda─ç elementy naziemne, kt├│ry dadz─ů punkt odniesienia. Wska┼╝─ů charakter miejsca itp.
To s─ů decyzje, kt├│re ka┼╝dy osobno musi podj─ů─ç.
Chyba tyle tytułem wprowadzenia. Zabieramy się za fotografowanie.


Potrzebujemy:
- aparat z obiektywem, to oczywiste. Obiektyw o szerokim k─ůcie widzenia; ogniskowa w przedziale 14-35. Teleobiektyw raczej nam si─Ö nie przyda, chocia┼╝ eksperymentowa─ç nikomu nie zabraniam.
- statyw. Im ci─Ö┼╝szy i stabilniejszy tym lepiej. Je┼Ťli posiadacie l┼╝ejsze konstrukcje, to warto je czym┼Ť obci─ů┼╝y─ç. Cz─Östo statywy pod zamontowanym aparatem maj─ů haki, na kt├│rych mo┼╝na zawiesi─ç obci─ů┼╝enie. Nie wa┼╝ne co, byle stabilizowa┼éo statyw.

- w─Ö┼╝yk spustowy. Niestety bez tego nie uda nam si─Ö wykona─ç zdj─Ö─ç. Takie w─Ö┼╝yki mo┼╝na kupi─ç w popularnych marketach za kilka z┼éotych (szukajcie dedykowanych do waszych aparat├│w). S─ů to wyroby alternatywnych producent├│w, ale jaki┼Ť czas z powodzeniem b─Öd─ů s┼éu┼╝y─ç.
Przy zakupie zwr├│─çcie uwag─Ö czy dany w─Ö┼╝yk ma blokad─Ö spustu. W przeciwnym razie b─Ödzie trzeba trzyma─ç wci┼Ťni─Öty spust przez ca┼éy czas na┼Ťwietlania.

- kanapki, słodycze, termos z ciepłym/zimnym napojem. To nie żart. Spędzimy kilka godzin na fotografowaniu.

Do dzieła.
Planujemy zdj─Öcia o takim czasie by s┼éo┼äce ju┼╝ dawno si─Ö schowa┼éo za horyzont. Musimy r├│wnie┼╝ odnale┼║─ç Gwiazd─Ö Polarn─ů (aktualnie jest ni─ů najja┼Ťniejsza gwiazda Ma┼éego Wozu. Ciekawe jest to, ┼╝e si─Ö to zmienia: http://pl.wikipedia.org/wiki/Gwiazda_Polarna). Potrzebna nam jest ┼╝eby ustali─ç ┼Ťrodek obrotu. I w├│wczas mo┼╝emy ┼éatwiej zaplanowa─ç kadr; czy ┼Ťrodek obrotu znajdzie si─Ö w centrum kadru? Czy na zdj─Öciu ujmiemy fragment ko┼éa, itp. Te planowania s─ů szalenie istotne poniewa┼╝ na┼Ťwietlanie zdj─Öcia b─Ödzie trwa┼éo wi─Öcej ni┼╝ 20 minut i lepiej wcze┼Ťniej wiedzie─ç co nam wyjdzie. :).
Mamy, miejsce, sprz─Öt i kompozycje. Trzeba teraz zorganizowa─ç ekspozycje. Przede wszystkim bierzemy pod uwag─Ö, ┼╝e jednak te gwiazdy „obracaj─ů” si─Ö stosunkowo wolno i by zarejestrowa─ç ich ruch potrzebujemy du┼╝o czas. Du┼╝o, tzn nie mniej ni┼╝ 20 minut. Zdj─Öcie, kt├│re prezentuj─Ö na┼Ťwietla┼éem 24 minuty. Przez ten czas gwiazdy na niebie wykona┼éy widoczn─ů drog─Ö. Te bli┼╝ej Gwiazdy Polarnej mniejsz─ů te dalej maj─ůce wi─Ökszy okr─ůg, wi─Öksz─ů. Je┼Ťli chcemy zarejestrowa─ç d┼éu┼╝sze smugi to u┼╝yjemy d┼éu┼╝szych czas├│w.
Jak dobra─ç ekspozycj─Ö? Niestety cz─Östo metod─ů pr├│b i b┼é─Öd├│w. Mo┼╝na spr├│bowa─ç np. ustawi─ç czas 1 minuta, wy┼╝sze ISO (np.: 3200), otworzy─ç maksymalnie przys┼éon─Ö i sprawdzi─ç co na wyjdzie. Jak si─Ö oka┼╝e, ┼╝e mamy na┼Ťwietlone prawid┼éowo niebo, to wtedy uruchamiamy matematyk─Ö i wyliczamy parametry ekspozycji zmieniaj─ůc czas z 1 minuty na np.: 30 minut i odpowiednio do tego ISO i przys┼éon─Ö. Tabela ekspozycji na pewno pomo┼╝e: http://pl.wikipedia.org/wiki/EV_(fotografia)
W dzisiejszych czasach r├│wnie┼╝ jest wiele aplikacji na smartfony, kt├│re pomog─ů nam przeliczy─ç ekspozycj─Ö, np.: PHOforPHO.
Robi─ůc obliczenia we┼║my pod uwag─Ö by ISO by┼éo mo┼╝liwie najni┼╝sze, natywne dla danego modelu aparatu by wyeliminowa─ç szumy.
Oczywi┼Ťcie w aparacie nie ma mo┼╝liwo┼Ťci ustawienia czasu 30 minut. Ustawiamy funkcj─Ö BULB, kt├│ra otwiera migawk─Ö na tak d┼éugo jak d┼éugo trzymamy spust, w naszym przypadku spust na w─Ö┼╝yku, kt├│ry jeszcze dodatkowo b─Ödzie mia┼é blokad─Ö.
Ostro┼Ť─ç ustawiamy r├│wnie┼╝ r─Öcznie. Czy to na niesko┼äczono┼Ť─ç, czy wyliczamy GO, hiperfokaln─ů. Wg w┼éasnych upodoba┼ä. (R├│wnie┼╝ do wyliczenia ostro┼Ťci s┼éu┼╝─ů aplikacje; PHOforPHO lub inne z „DOF” w nazwie)

Jak ju┼╝ mamy wszystko ustawione i wyliczone naciskamy spust w─Ö┼╝yka, blokujemy, w┼é─ůczamy stoper i.... czekamy oddaj─ůc si─Ö b┼éogiej ciszy.

Na zako┼äczenie chc─Ö zwr├│ci─ç uwag─Ö na pewn─ů funkcj─Ö w lustrzanka. W moim nikonie nazywa si─Ö: „Redukcja Szum├│w D┼éugiego Na┼Ťwietlania”. S┼éu┼╝y do eliminowania np. martwych pikseli itp.
Ma jednak jedn─ů wad─Ö, kt├│ra mocno nam utrudni prac─Ö. Czas trwania redukcji jest zbli┼╝ony do czasu na┼Ťwietlania. Czyli po 30 minutach na┼Ťwietlania musimy czeka─ç kolejne 30 minut. Wg instrukcji w moim przypadku mog─Ö w takim momencie przerwa─ç proces wy┼é─ůczaj─ůc aparat i nie strac─Ö zdj─Öcia jedynie redukcja nie zostanie wykonany. Sugeruj─Ö po prostu wy┼é─ůczy─ç te funkcj─Ö.

Oczywi┼Ťcie m├│j tekst nie wyczerpuje wszystkich technik, ale jest to zdecydowanie polecana metoda na pocz─ůtek.

Czuj─Ö si─Ö w obowi─ůzku przestrzec przed zbyt d┼éugimi czasami ze wzgl─Ödu na nagrzewaj─ůce si─Ö matryce i ryzyko ich uszkodzenia. Szko┼éy s─ů r├│┼╝ne, ale chyba lepiej dmucha─ç na zimne i je┼Ťli chcemy zarejestrowa─ç ekspozycj─Ö d┼éu┼╝sz─ů ni┼╝ 30 sek, to sugeruj─Ö wykonanie kilku zdj─Ö─ç po 30 sek, a potem ich po┼é─ůczenie na etapie postprodukcji.

W przypadku d┼éugiego na┼Ťwietlania mo┼╝e pojawi─ç si─Ö r├│wnie┼╝ problem Efektu Schwarzschwilda:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Schwarzschilda

Wi─Öcej zdj─Ö─ç, inspiracji jednego z mistrz├│w:
http://www.flickr.com/photos/hakka69/sets/72157625419059738/with/5984042275/
 

z pozdrowieniami
Stefan Olszak


fotografia kinetyczna - fotografia dla odwa┼╝nych

15.01.2013 14:12

Co to takiego? Nic nowego nie wymy┼Ťli┼éem. Fotografia kinetyczna znana jest od dawna, ale ze wzgl─Ödu na specyficzny charakter, bardziej artystyczny ni┼╝ odwzorowuj─ůcy rzeczywisto┼Ť─ç, mniej stosowana. A szkoda! Mo┼╝na j─ů poleci─ç zw┼éaszcza tym, kt├│rzy lubi─ů fotograficzne eksperymenty. Jak wielu z nas zapewne pami─Öta ze szko┼éy, kinetyczna oznacza, ┼╝e ten rodzaj fotografii zwi─ůzany jest z ruchem. Z ruchem… aparatu. Mo┼╝na zwyczajnie podrzuca─ç ukochany sprz─Öt, ale to prze┼╝ycie mocno ekstremalne...┬á┬áSamo podrzucenie niekoniecznie musi by─ç stresuj─ůce, jednak ju┼╝ podczas chwytania (zw┼éaszcza gdyby si─Ö nam akurat nie uda┼éo) mo┼╝emy mie─ç du┼╝e w─ůtpliwo┼Ťci co do trafno┼Ťci wyboru techniki robienia zdj─Ö─ç.
Ale do rzeczy. W fotografii kinetycznej chodzi g┼é├│wnie o otwarcie migawki na wybrany, do┼Ť─ç d┼éugi czas: 5 sek, 10 sek i wbrew zasadom fotografii, w kt├│rej celem jest wykonanie ostrego zdj─Öcia… poruszanie aparatem. ┼╗adnych statyw├│w ani podp├│rek (chyba ┼╝e b─Öd─ů drga┼éy, trz─Ös┼éy si─Ö lub na przyk┼éad falowa┼éy:). Mo┼╝na rzeczywi┼Ťcie podrzuca─ç aparat lub w wersji ┼éagodniejszej – porusza─ç nim, trzymaj─ůc w r─Ökach. Je┼Ťli do tego typu zdj─Ö─ç wybierzemy p├│┼║ny wiecz├│r lub noc, dzi─Öki ulicznemu o┼Ťwietleniu b─Ödziemy mogli malowa─ç ┼Ťwiat┼éem. Statyczne punkty ┼Ťwiate┼é dzi─Öki ruchom naszego aparatu b─Öd─ů si─Ö dynamicznie "przemieszcza─ç", rysuj─ůc bardziej lub mniej zaplanowane kszta┼éty. Mo┼╝na si─Ö zda─ç na chaos lub eksperymentowa─ç w przemy┼Ťlany spos├│b, sprawdza─ç i pr├│bowa─ç "narysowa─ç" kadr wed┼éug naszej wizji. To, co si─Ö pojawi na wy┼Ťwietlaczu, wielokrotnie nas zaskoczy. Warto pr├│bowa─ç i da─ç si─Ö ponie┼Ť─ç wyobra┼║ni.
Teraz jest ku temu ┼Ťwietny czas. Du┼╝o kolorowych ┼Ťwiate┼é na ulicach sprzyja powstawaniu obraz├│w niemo┼╝liwych do realizacji poza czasem ┼Ťwi─ůtecznym.┬á
Mam nadziej─Ö, ┼╝e tych kilka s┼é├│w i prezentowane zdj─Öcia zach─Öc─ů Was do zabawy z fotografi─ů kinetyczn─ů

Parametry zdj─Ö─ç:
Czas 5 sek, przysłona f/2.8


kinetyczna1  

kinetyczna2

 

kinetyczna3

 

z pozdrowieniami
Stefan Olszak


Strona stworzona przez Macieja Radzikowskiego © 2012 - 2017
kontakt

Skontaktuj si─Ö ze mn─ů:

foto@stefanolszak.pl

tel. 502 363 242
Formularz Kontaktowy
www.facebook.com/stefan.olszak.fotograf

Stefan Olszak

ul. Rynek 8 (I pi─Ötro)
Człuchów 77-300

tel. 502 363 242

GG 3660977

qrcode